- یدک بیست
- مرکز مقالات
- مقالات عمومی
- چگونه از عملکرد صحیح ترمز دستی مطمئن شویم
چگونه از عملکرد صحیح ترمز دستی مطمئن شویم
خلاصه
1404/07/17
اطمینان از عملکرد صحیح ترمز دستی (ترمز پارک) برای ایمنی خودرو و سرنشینان بسیار مهم است. در ایران، با توجه به شرایط رانندگی و ترافیک، داشتن یک ترمز دستی سالم و قوی اهمیت بیشتری
اطمینان از عملکرد صحیح ترمز دستی (ترمز پارک) برای ایمنی خودرو و سرنشینان بسیار مهم است. در ایران، با توجه به شرایط رانندگی و ترافیک، داشتن یک ترمز دستی سالم و قوی اهمیت بیشتری پیدا میکند. در اینجا چند روش برای بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح ترمز دستی آورده شده است:
**1. بررسی ظاهری و عملکرد اولیه:**
* **کشیدن اهرم ترمز دستی:**
* اهرم ترمز دستی را تا انتها بکشید. باید صدای تقتق (Ratchet) را بشنوید. تعداد این تقتقها نشاندهنده میزان درگیری ترمز است.
* اگر اهرم خیلی راحت بالا میآید و صدای تقتق کمی دارد، ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.
* اهرم نباید تا بالاترین حد خود بالا بیاید، بلکه باید در حدود 4 تا 8 دندانه (تقتق) درگیر شود.
* **رها کردن ترمز دستی:**
* مطمئن شوید که با رها کردن دکمه یا اهرم ترمز دستی، به طور کامل آزاد میشود.
* بررسی کنید که چراغ هشدار ترمز دستی در صفحه کیلومتر خاموش شود.
**2. تست عملی در سطح شیبدار:**
* **تست در شیب ملایم:**
* در یک سطح شیبدار ملایم (رو به بالا یا پایین) توقف کنید.
* ترمز دستی را بکشید.
* دنده را در حالت خلاص (N) قرار دهید.
* به آرامی پدال ترمز را رها کنید.
* خودرو نباید به جلو یا عقب حرکت کند.
* **تست در شیب تندتر (با احتیاط):**
* همان مراحل بالا را در یک سطح شیبدار تندتر تکرار کنید.
* در این تست، اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی میتواند خودرو را به طور کامل نگه دارد.
* **نکته ایمنی:** در این تست احتیاط کنید و در صورت عدم اطمینان از عملکرد ترمز دستی، از کسی بخواهید در صورت لغزش خودرو، آن را متوقف کند.
**3. بررسی چرخها:**
* **بررسی گرمای چرخها بعد از رانندگی:**
* بعد از یک رانندگی کوتاه، چرخهای عقب (محل قرارگیری ترمز دستی) را لمس کنید.
* اگر یکی از چرخها به طور غیرعادی گرمتر از بقیه باشد، ممکن است ترمز دستی در آن چرخ به درستی آزاد نشده باشد.
**4. بررسی و تنظیم کابل ترمز دستی:**
* **بررسی کابل ترمز دستی:**
* زیر خودرو (با رعایت نکات ایمنی و استفاده از جک و خرک) کابل ترمز دستی را بررسی کنید.
* کابل نباید زنگزده، پوسیده یا پاره شده باشد.
* حرکت کابل باید روان و بدون گیر باشد.
* **تنظیم ترمز دستی:**
* بسته به نوع خودرو، تنظیم ترمز دستی متفاوت است. معمولاً یک پیچ تنظیم در نزدیکی اهرم ترمز دستی یا روی کابل وجود دارد.
* با چرخاندن این پیچ، میتوانید میزان کشش کابل را تنظیم کنید.
* **نکته مهم:** اگر در مورد تنظیم ترمز دستی مطمئن نیستید، بهتر است به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.
**5. مراجعه به
در سایت یدک بیست، فروشندگان عمده و جز لوازم یدکی می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و سوابق کاری آنها دسترسی داشته باشند. سایت یدک بیست به نشانی https://www.YadakBist.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات فروشندگان، مراکز پخش و توزیع لوازم یدکی، تولیدکنندگان لوازم یدکی می باشد. اگر می توانید لوازم یدکی بفروشید در سایت یدک بیست ثبت نام نموده و رزومه خود را ثبت کنید.
**1. بررسی ظاهری و عملکرد اولیه:**
* **کشیدن اهرم ترمز دستی:**
* اهرم ترمز دستی را تا انتها بکشید. باید صدای تقتق (Ratchet) را بشنوید. تعداد این تقتقها نشاندهنده میزان درگیری ترمز است.
* اگر اهرم خیلی راحت بالا میآید و صدای تقتق کمی دارد، ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.
* اهرم نباید تا بالاترین حد خود بالا بیاید، بلکه باید در حدود 4 تا 8 دندانه (تقتق) درگیر شود.
* **رها کردن ترمز دستی:**
* مطمئن شوید که با رها کردن دکمه یا اهرم ترمز دستی، به طور کامل آزاد میشود.
* بررسی کنید که چراغ هشدار ترمز دستی در صفحه کیلومتر خاموش شود.
**2. تست عملی در سطح شیبدار:**
* **تست در شیب ملایم:**
* در یک سطح شیبدار ملایم (رو به بالا یا پایین) توقف کنید.
* ترمز دستی را بکشید.
* دنده را در حالت خلاص (N) قرار دهید.
* به آرامی پدال ترمز را رها کنید.
* خودرو نباید به جلو یا عقب حرکت کند.
* **تست در شیب تندتر (با احتیاط):**
* همان مراحل بالا را در یک سطح شیبدار تندتر تکرار کنید.
* در این تست، اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی میتواند خودرو را به طور کامل نگه دارد.
* **نکته ایمنی:** در این تست احتیاط کنید و در صورت عدم اطمینان از عملکرد ترمز دستی، از کسی بخواهید در صورت لغزش خودرو، آن را متوقف کند.
**3. بررسی چرخها:**
* **بررسی گرمای چرخها بعد از رانندگی:**
* بعد از یک رانندگی کوتاه، چرخهای عقب (محل قرارگیری ترمز دستی) را لمس کنید.
* اگر یکی از چرخها به طور غیرعادی گرمتر از بقیه باشد، ممکن است ترمز دستی در آن چرخ به درستی آزاد نشده باشد.
**4. بررسی و تنظیم کابل ترمز دستی:**
* **بررسی کابل ترمز دستی:**
* زیر خودرو (با رعایت نکات ایمنی و استفاده از جک و خرک) کابل ترمز دستی را بررسی کنید.
* کابل نباید زنگزده، پوسیده یا پاره شده باشد.
* حرکت کابل باید روان و بدون گیر باشد.
* **تنظیم ترمز دستی:**
* بسته به نوع خودرو، تنظیم ترمز دستی متفاوت است. معمولاً یک پیچ تنظیم در نزدیکی اهرم ترمز دستی یا روی کابل وجود دارد.
* با چرخاندن این پیچ، میتوانید میزان کشش کابل را تنظیم کنید.
* **نکته مهم:** اگر در مورد تنظیم ترمز دستی مطمئن نیستید، بهتر است به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.
**5. مراجعه به
در سایت یدک بیست، فروشندگان عمده و جز لوازم یدکی می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و سوابق کاری آنها دسترسی داشته باشند. سایت یدک بیست به نشانی https://www.YadakBist.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات فروشندگان، مراکز پخش و توزیع لوازم یدکی، تولیدکنندگان لوازم یدکی می باشد. اگر می توانید لوازم یدکی بفروشید در سایت یدک بیست ثبت نام نموده و رزومه خود را ثبت کنید.
فروشنده های لوازم یدکی به ترتیب ستاره در سایت یدک بیست
اگر شما هم فروشگاه،عمده فروشی،خرده فروشی، تولیدی لوازم یدکی اتومبیل و سایر کسب و کارهای مرتبط با لوازم یدکی اتومبیل دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک بیست» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن فروشنده های لوازم یدکی به ترتیب ستاره در سایت یدک بیست
سایر مطالب آموزشی سایت یدک بیست :
- چرا خرابی کمک فنر باعث لرزش خودرو میشود
- چه زمانی باید رادیاتور را تعویض یا تعمیر کرد
- آیا میتوان از قطعات خودروهای مشابه برای خودروی خود استفاده کرد
- چطور متوجه شویم که کلاچ خودرو نیاز به تعویض دارد
- چرا استفاده از آینه جانبی غیراصل خطرناک است
- آیا قطعات یدکی اصل همیشه در بستهبندی برند خودشان هستند
- چه مدت یک بار باید فیلتر روغن را تعویض کنیم
- چطور باتری اصلی را از نمونههای فیک تشخیص دهیم
- چرا واشر سرسیلندر حساسترین قطعه در موتور است
- چطور بفهمیم که تسمه تایم خراب شده
- چه نشانههایی از خرابی دینام وجود دارد