- یدک بیست
- مرکز مقالات
- مقالات عمومی
- چطور بفهمیم رله بنزین خودرو دچار مشکل شده
چطور بفهمیم رله بنزین خودرو دچار مشکل شده
خلاصه
1404/08/12
تشخیص خرابی رله بنزین در خودروهای ایران، نیازمند بررسی چند نشانه و انجام تستهای ساده است. در اینجا روشهای تشخیص و علائم خرابی رله بنزین را به تفصیل شرح میدهم: **علائم خرابی
تشخیص خرابی رله بنزین در خودروهای ایران، نیازمند بررسی چند نشانه و انجام تستهای ساده است. در اینجا روشهای تشخیص و علائم خرابی رله بنزین را به تفصیل شرح میدهم:
**علائم خرابی رله بنزین:**
* **استارت نخوردن خودرو:** این شایعترین علامت است. اگر استارت میزنید ولی موتور روشن نمیشود، ممکن است رله بنزین خراب شده باشد و پمپ بنزین را فعال نکند.
* **خاموش شدن ناگهانی خودرو:** اگر خودرو در حین رانندگی ناگهان خاموش شود و بعد از مدتی دوباره روشن شود، احتمال خرابی رله بنزین وجود دارد.
* **ریپ زدن و بد کار کردن موتور:** اگر موتور به درستی کار نکند، ریپ بزند، یا قدرت کافی نداشته باشد، ممکن است رله بنزین به درستی جریان برق را به پمپ بنزین نرساند.
* **شنیدن صدای غیرعادی از پمپ بنزین:** معمولاً هنگام باز کردن سوئیچ، صدای کوتاهی از پمپ بنزین شنیده میشود. اگر این صدا شنیده نشود یا ضعیف باشد، ممکن است رله بنزین مشکل داشته باشد.
* **روشن نشدن پمپ بنزین:** با باز کردن سوئیچ، پمپ بنزین نباید روشن شود، اما اگر رله بنزین گیر کرده باشد، ممکن است پمپ بنزین به طور مداوم کار کند و باعث تخلیه باتری شود.
* **چراغ چک موتور:** در برخی موارد، خرابی رله بنزین میتواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.
**روشهای تست رله بنزین:**
1. **بررسی ظاهری رله:**
* رله را از جعبه فیوز خارج کنید.
* به دنبال نشانههایی مانند ترک خوردگی، سوختگی، یا خوردگی در پایهها باشید.
2. **تست با مولتیمتر:**
* **تست پیوستگی (Continuity Test):**
* رله را روی میز قرار دهید.
* پایههای سیم پیچ رله (معمولاً پایههای 85 و 86) را پیدا کنید.
* مولتیمتر را روی حالت تست پیوستگی قرار دهید.
* پرابهای مولتیمتر را به پایههای سیم پیچ وصل کنید.
* اگر مولتیمتر بوق زد یا مقدار مقاومت کمی نشان داد، سیم پیچ سالم است. اگر هیچ صدایی نشنیدید یا مقاومت بسیار بالا بود، سیم پیچ قطع شده است.
* **تست ولتاژ:**
* سوئیچ خودرو را باز کنید (بدون روشن کردن موتور).
* مولتیمتر را روی حالت ولتاژ DC قرار دهید.
* پراب منفی مولتیمتر را به بدنه خودرو وصل کنید (اتصال بدنه).
* پراب مثبت مولتیمتر را به پایه ورودی برق رله بنزین در جعبه فیوز (جایی که رله قرار میگیرد) وصل کنید.
* باید ولتاژ باتری (حدود 12 ولت) را نشان دهد. اگر ولتاژی وجود نداشت، مشکل در سیمکشی یا فیوزهای مرتبط است.
3. **تست عملکرد رله:**
* **تست با باتری 12 ولت:**
* یک باتری 12 ولت جداگانه
در سایت یدک بیست، فروشندگان عمده و جز لوازم یدکی می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و سوابق کاری آنها دسترسی داشته باشند. سایت یدک بیست به نشانی https://www.YadakBist.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات فروشندگان، مراکز پخش و توزیع لوازم یدکی، تولیدکنندگان لوازم یدکی می باشد. اگر می توانید لوازم یدکی بفروشید در سایت یدک بیست ثبت نام نموده و رزومه خود را ثبت کنید.
**علائم خرابی رله بنزین:**
* **استارت نخوردن خودرو:** این شایعترین علامت است. اگر استارت میزنید ولی موتور روشن نمیشود، ممکن است رله بنزین خراب شده باشد و پمپ بنزین را فعال نکند.
* **خاموش شدن ناگهانی خودرو:** اگر خودرو در حین رانندگی ناگهان خاموش شود و بعد از مدتی دوباره روشن شود، احتمال خرابی رله بنزین وجود دارد.
* **ریپ زدن و بد کار کردن موتور:** اگر موتور به درستی کار نکند، ریپ بزند، یا قدرت کافی نداشته باشد، ممکن است رله بنزین به درستی جریان برق را به پمپ بنزین نرساند.
* **شنیدن صدای غیرعادی از پمپ بنزین:** معمولاً هنگام باز کردن سوئیچ، صدای کوتاهی از پمپ بنزین شنیده میشود. اگر این صدا شنیده نشود یا ضعیف باشد، ممکن است رله بنزین مشکل داشته باشد.
* **روشن نشدن پمپ بنزین:** با باز کردن سوئیچ، پمپ بنزین نباید روشن شود، اما اگر رله بنزین گیر کرده باشد، ممکن است پمپ بنزین به طور مداوم کار کند و باعث تخلیه باتری شود.
* **چراغ چک موتور:** در برخی موارد، خرابی رله بنزین میتواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.
**روشهای تست رله بنزین:**
1. **بررسی ظاهری رله:**
* رله را از جعبه فیوز خارج کنید.
* به دنبال نشانههایی مانند ترک خوردگی، سوختگی، یا خوردگی در پایهها باشید.
2. **تست با مولتیمتر:**
* **تست پیوستگی (Continuity Test):**
* رله را روی میز قرار دهید.
* پایههای سیم پیچ رله (معمولاً پایههای 85 و 86) را پیدا کنید.
* مولتیمتر را روی حالت تست پیوستگی قرار دهید.
* پرابهای مولتیمتر را به پایههای سیم پیچ وصل کنید.
* اگر مولتیمتر بوق زد یا مقدار مقاومت کمی نشان داد، سیم پیچ سالم است. اگر هیچ صدایی نشنیدید یا مقاومت بسیار بالا بود، سیم پیچ قطع شده است.
* **تست ولتاژ:**
* سوئیچ خودرو را باز کنید (بدون روشن کردن موتور).
* مولتیمتر را روی حالت ولتاژ DC قرار دهید.
* پراب منفی مولتیمتر را به بدنه خودرو وصل کنید (اتصال بدنه).
* پراب مثبت مولتیمتر را به پایه ورودی برق رله بنزین در جعبه فیوز (جایی که رله قرار میگیرد) وصل کنید.
* باید ولتاژ باتری (حدود 12 ولت) را نشان دهد. اگر ولتاژی وجود نداشت، مشکل در سیمکشی یا فیوزهای مرتبط است.
3. **تست عملکرد رله:**
* **تست با باتری 12 ولت:**
* یک باتری 12 ولت جداگانه
در سایت یدک بیست، فروشندگان عمده و جز لوازم یدکی می توانند رزومه خود را ثبت کنند تا مشتریان بتوانند آسان تر به اطلاعات و سوابق کاری آنها دسترسی داشته باشند. سایت یدک بیست به نشانی https://www.YadakBist.ir یک سایت عالی جهت ثبت آگهی و تبلیغات فروشندگان، مراکز پخش و توزیع لوازم یدکی، تولیدکنندگان لوازم یدکی می باشد. اگر می توانید لوازم یدکی بفروشید در سایت یدک بیست ثبت نام نموده و رزومه خود را ثبت کنید.
فروشنده های لوازم یدکی به ترتیب ستاره در سایت یدک بیست
اگر شما هم فروشگاه،عمده فروشی،خرده فروشی، تولیدی لوازم یدکی اتومبیل و سایر کسب و کارهای مرتبط با لوازم یدکی اتومبیل دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک بیست» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن فروشنده های لوازم یدکی به ترتیب ستاره در سایت یدک بیست
سایر مطالب آموزشی سایت یدک بیست :
- آیا لوازم یدکی موتورسیکلت با خودرو مشترک است
- چگونه از سالم بودن سنسور دنده عقب مطمئن شویم
- آیا ضدیخ نیز جزء لوازم یدکی محسوب میشود
- چگونه در خودروهای کارکرده قطعات فرسوده را شناسایی کنیم
- آیا بلبرینگ چرخ نیاز به گریسکاری دارد
- چگونه از خرید واشرهای تقلبی خودداری کنیم
- چه قطعاتی بیشترین نقش را در کاهش مصرف سوخت دارند
- آیا ترموستات بازمانده باعث جوش آوردن خودرو میشود
- آیا کیفیت قطعات برقی خودرو به برند وابسته است
- چگونه شیلنگهای آب را بررسی و تعویض کنیم
- آیا سنسور دمای آب نیاز به تعویض دورهای دارد